Hundkurs

Det är trötta veckan tror jag.. Shit vad trött jag varit varenda morgon. suck.

Skolvecka denna vecka, inte gjort nå speciellt. Haft en lektion hittills, biologi igår.

Idag var det hundkurs, första gången med hundar. Vi "utvärderade" hundarna en och en.
Jag fick sitta på en stol i ett stort rum, knöt fast Zotis i en pelare bredvid stolen. Sen kom Mats in med deras Australian Shephard tik. Zotis var väldigt nyfiken, gjorde inga utfall eller lät konstigt. Dom gick närmre och närmre och Zotis visade bara nyfikenhet. Sen fick jag ställa mig upp, då blev Zotis lite mer "framåt och på", men fortfarande inget skall. Efter den övningen så fick vi mötas i rummet, och gissa? Zotis går perfekt bredvid mig, viftar glatt på svansen och letar ögonkontakt med mig HELA tiden, han ger inte hunden en enda blick! haha. Ledaren frågade varför jag var där.. :) Sen efter mötövningen så fick jag sätta mig på stolen igen, jag skulle klicka och ge godis varje gång Zotis kollade på den andra hunden. Men denna övning fick jag bara göra 4-5 gånger eftersom Border Collie som ras ofta har mycket eye, alltså att dom "glor" mycket. Dom fäster blicken på t.ex en annan hund, ett får etc, sen håller dom ögonkontakt innan dom vallar. Så därför får jag inte uppmuntra hans eye mer än nödvändigt. Så nästa övning gick ut på att jag skulle klicka och ge godis när han kollade på mig efter att ha tittat på hunden. Alltså, titta hunden, titta mig sen klick och godis. Han lärde sig fort :) Han var jättedruktig och tyckte nog att övningen var väldigt rolig.
Marie som är ledare frågade sedan mig om jag ville byta grupp till vardagslydnan, så nästa gång ska jag först på hundmöteskursen 17,00-18,30 sen ska Zotis rastas och leka med en av Maries hundar en halvtimme, sen ska jag på vardagslydnaden 19,00-20,30. Tror Zotis kommer vara ganska trött efter det. Men efter den gången så fortsätter jag bara på vardagslydnaden. Marie skall även fortsättningsvis ta med en lekkompis till Zotis så att han får leka av sig :) Han behöver ju, precis som jag sagt, träffa många hundar och leka mycket. Han är ju i den åldern. Så det här kommer bli roligt!

Har F's bil, så jag måste hämta honom 22,30 på hans jobb, drygt! Jag som brukar lägga mig 21,00-21,30 :)

Nu ska jag diska, duscha, kolla tv sen åka och hämta F.


Kommentarer
Postat av: a-s

Jaha, det låter ju bra detta för Zotis med att gå på kurs! Sen tror jag att du har fått en bra instruktör.

Vi, jag och T känner henne sen långt tillbaka. Men har inte träffats på mång många år. A-S.N Säter

2009-01-22 @ 17:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0