*Dagens prov

Skriver allt i ordning med mitt tycke och domarens kommentarer.

Skriftligt hästkunkspasprov - Jag tyckte att det var ganska svårt, men jag svarade på nästan alla frågor. Godkänd.

Skriftligt foderprov - Lättare än jag trodde, svarade på nästan alla frågor. Godkänd.

Stallprov (borsta hästen, linda frambenen, knoppa manen, sadla och tränsa på 30min) -Inga problem förutom att hästen (Creole) jag fick var väldigt hög, svårt att nå manen när jag skulle knoppa, fick efter halva knoppningen veta att pall var ok. Godkänd.

Ridning - (Man skulle rida hästen i balans, domarna bedömde vår sits, inverkan på hästen samt hästens tempo och balans) Fick rida privathästen Creole ca 170cm i mkh. Jättetrevlig häst, kändes jättebra! Fick sedan byta till en annan häst, Marzipan ca 180cm i mkh. STOR häst, stel, lång hals, svårriden. Men kändes helt okej. Godkänd med + på sitsen.

Visa häst för hand - (Uppställning framför domarna med presentation; Johanna visar hästen Creole, Sv halvblod född 1998, efter xx-xx, sedan färg och tecken på hästen. Sen visa den i skritt och trav, precis som utställning)Creole var jätterolig att visa, han älskade nämligen att visa upp sig. Ställde sig helt okej framför domarna, skrittade framåt med friskt tempo, travade med långa rejäla kliv i ett friskt tempo. Jag kände mig jättenöjd. Underkänd. (Enligt den manlige domaren som berättade resultatet på i slutet av dagen så fick jag knappt hästen att trava, det såg segt och släpigt ut. Dom måste ha blandat ihop mig med någon annan!?)

Longering - (Fick longera hästen med kapsonen, linan får aldrig nudda marken, pisken får man aldrig släppa, stenhårda regler! Man skulle dessutom svara på en hel del kluriga frågor medan man longerade) Gick åt pipsvängen, hästen var jättekänslig, stannade, vände, slängtravade, galopperade, stannade, vände. Hästen var väldigt ovan med kapson och jättekänslig för den. Underkänd. 

Praktiskt hästkunskapsprov - (Skulle identifiera 20 olika saker på ett bord, allt från broddar till stigbett och thidemantyglar.) Kände igen nästan alla sakerna. Godkänd.

Muntligt foderprov - (Man skulle identifiera olika kraftfoder och sedan berätta varför man använder det och vad det innehåller, allt från hel havre, krossad korn, soya osv. Sedan Lukta på två hösorter och säga vilket man skulle vilja ge sin häst. Identifiera två olika halmsorter osv.) Kändes faktiskt riktigt bra! Godkänd.


Ja det var dagen i stora drag. Fick man underkänt i ett moment så fick man göra omprov om 3 månader, blev man underkänd i 2 eller fler så måste man göra om allt. Det känns riktigt piss eftersom jag blev underkänd i 2 moment. Speciellt då jag är säker på att dom blandat ihop mig med någon annan när det gäller "visa häst vid hand", för min häst travade på, fort som fan. Men endå påstod han att jag knappt fick den i trav.
Frustrerande.. Ska försöka ringa runt och kolla upp det, för jag vill inte bli underkänd pga av klantiga domare..





Kommentarer
Postat av: Sofia

Mäh, dom måste väl för bövelen hålla isär vem som gör vad! Det får du verkligen tala om för dem. Stå på dig! Kramis

2010-05-06 @ 23:48:41
URL: http://nutti-nutti.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0