Löshoppning

Idag stod löshoppning uppe i Gagnef på skolschemat. Jag var den ENDA eleven. Hallå?? Ena var sjuk, den andra var ledig. Vi är ju 6 st i 3an, två går hovslageri, 1 är klar med typ allt, sen är vi 3 som är kvar..
Hur som helst, L-O plockade upp mig här i Borlänge, vi åkte först till smedjan på Rommetravet, hälsade på tjejorna + Kjell. Dom smidde skor, ser skitsvårt ut!

Sen åkte jag och L-O till Gagnef, snacka om miniridskola. Var inte alls impad, men men, hästarna stod på 4 ben och fick mat. Kanske det osm är viktigast? Men jag tyckte inte alls att dom var fina. I svärdsjö har vi verkligen BRA hästmaterial! Blir stolt över det när man ser materialet på andra ridskolor.

Plockade fram till löshoppning och hoppade sedan 2 ponnier och 2 hästar. Kan inte påstå att någon av elever/lärare var speciellt duktiga på att läsa hästarna osv. Hästarna sattes i skiten ALLT FÖR OFTA. Jag kände mig hjälplös, kommenterade det MÅNGA gånger, men inget gjordes. Känner mig faktiskt ganska duktig på löshoppning då jag brukar hjälpa till på 3-årstesten i Svärdsjö, samt att jag är med på löshoppningen i Svärdsjö varje söndag..


Efter Gagnef har jag varit hemma, dammsugit och käkat. Nu strax ska jag ta en promenad med Zotis.


Hundkursen
Igår var det hundkurs igen, kanonkul var det! Fortsatt träning med gå fint med ögonkontakt (han är såååååå duktig) sitt och ligg funkar ofta väldigt bra med störningar nu. Sen tränade vi 2 inkallningar med störning, han gnällde när jag och F gick ifrån honom, kom som skjuten ur en kanon och var jätteglad (matte likaså) dessutom gick det bra att sitta bredvid med honom och kolla på när de andra körde sina inkallningar. Men det är en hund som han inte gillar på kursen, en stor flat coated retriver-hane. Verkar jättetrevlig, men väldigt sprallig och busig. Zotis HATAR verkligen den hunden.. Men sista inkallningen med den hunden så var Zotis tyst och bara satt och tittade *duktig*
sen tränade vi även lite "hälsaträning" på slutet, Zotis började då bli ganska trött så jag var med en liten stund sen fick han träna hjärnan lite med ett "godisspel" vilket han älskade.

Läxa till nästa vecka:
*Göra en störningstrappa på 10 steg (10 olika saker i omgivningen som stör hunden i träning, t.ex bilar, hundar, barn osv)
*Träna inkallning
*Gå fint med ögonkontakt
*Sitt och ligg. (sitt med endast ordet sitt, ligg med endast handrörelse)
*Hälsaträning


 Nu ska jag och Zotis ut på promenad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0