*Älgjakt

Denna vecka är det älgjakt, trevligt tycker jag :)

Minns förr om åren då man alltid fick vara ledig från skolan en dag för att sitta med pappa på pass i skogen.


En gång när vi satt där i skogen jag och pappa hände en lite rolig grej,

Bössan stod mot ett träd och pappa letade efter kaffet i ryggsäcken, själv satt jag ocg petade med pinnar i brasan som vi hade gjort.
Då helt plötsligt när pappa tittar upp så står det en älg ca 20-30 meter ifrån oss, den tittar på oss..
Pappa börjar direkt fumla med bössan och jag ser skräckslaget på.
Sen flinar pappa och säger "Ska jag skjuta?"
Vid den tidpunkten så har älgen satt av in mot skogen igen (vi satt i kanten av en myr) och jag säger snabbt "Nej"


Haha.

Jag har inget emot älgjakt och jag älskar köttet, men just att se älgen skjutas tror jag faktiskt inte att jag skulle palla, eller jo, om jag är 100% säker på att den dör på störten, då är det inga problem!



Igår var F med pappa ute i skogen på pass.
En älg skjöts, dock skjöt inte pappa den (men pappa skjöt en tjur i måndags)

Sedan på em så skulle jag hämta F vid stugan och jag hade då med mig Klimpen och Zotis.
Älgen låg på en släpvagn lite längre bort så pappa sa åt mig att gå dit med hundarna..

Klimpen klev snabbt fram och nosade på älgen, inte det minsta bekymrad eller fundersam.
Zotis däremot var livrädd, han skakade, morrade, skällde osv. haha.

Jag filmade med F's mobil, ska be honom lägga in det på datorn så slänger jag ut det på youtube sen ;)

Riktigt  roligt.

Men på slutet så var Zotis fram och nosade på älgen, duktigt!


Pappa ska (hoppas han kommer ihåg det) ta med en eller två klövar hem ifrån slakten sen, för i helgen tänke jag och mamma lägga blodspår till hundarna, roligt!!

Så jag ska in på ICA Maxi och fråga om jag kan beställa blod av dom, hoppas det :)


Bye bye

Kommentarer
Postat av: Sofia

Ska du göra jakthund av Zotis? :-)

Synd att vi inte visste att du ville ha klövar för då kunde vi ha tagit med oss från Sundsvall åt dig!

Hoppas allt är bra!

2009-10-15 @ 19:49:44
URL: http://mysanochmimer.blogspot.com
Postat av: Sanna

Det finns fryst blod att köpa både på ica maxi och coop här i borlänge :)

2009-10-23 @ 18:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0