*Lydnad

Har börjat träna mer seriöst med Zotis nu, för jag vill verkligen ha en lydig hund!

Många berömmer mig för att Zotis är sååå lydig och fin osv osv.

Men i mina ögon är han vardagstränad, men inte lydig.

Han går fint i kopplet (han drar inte), han sitter och väntar på "varsågod" in och ut genom dörrar och innan mat osv, han ligger och sover när vi åker buss, han hälsar försiktigt på främmande människor (om han över huvudtaget hälsar), han älskar barn, han kommer oftast på inkallning osv osv..

Det jag vill åstadkomma med regelbunden träning är;

-Han skall kunna gå fot på kommando
-Komma på inkallning (både när han är lös i skogen och under träning)
-Ignorera hundar vi möter
-Bli mer harmoniskt bland andra hundar (just nu är han väldigt ivrig och dominant)
-Dämpa sitt jaktbehov (han älskar att jaga upp katter i träd)
-Kunna ha honom lös i de flesta miljöer och att han då faktiskt lyder mig
-Att han vill jobba för mig och inte för godis

Är säkert fler saker, men kommer inte på just nu.

Väldigt stora mål är de flesta, men med träning så vet jag att det kommer gå att uppfylla dom flesta.

Ser framemot detta, ska bli roligt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0