*Hästskötarexamen

Det är ungefär en vecka kvar till provet och jag är så jävla nervös.

Irriterad på mig själv för att jag inte pluggar, för det behövs!

Det praktiska känns ganska lugnt;

-knoppa, linda ben och göra iordning en häst på tid (20 eller 40 minuter, minns ej) -men det är inga problem, om inte hästen i sig har världens jävla man eller dylikt..
-longera -tror att det skall vara lugnt, gör ju inte det alltför ofta, men tror inte det är några problem.
-rida skolad häst i balanserad form -hoppas att det är lugnt, jag vet ju på ett ungefär vad det är för hästar, känns iaf otroligt skönt att jag har hunnit komma igång litegrann med ridningen tills dess. Undrar bara hur fan jag skall ta mig upp?! Provade att hoppa upp på T utan pall och jag fick så SJUKT ont i revbenet att jag gav upp och tog pallen. Får man hoppa upp med pall på provet? :S
-visa häst för hand -skall visa hästen för "domare", presentera den med namn, stam, färg och tecken och sedan visa den i skritt och trav vilket känns hellugnt sålänge jag inte får en häst med helkonstiga tecken, haha :)

Sedan är det en del teoretiskt/muntligt såsom;

-Utrustningsprov -känner mig ganska lugn inför det.
-Foderprov -ÅNGEST! Jag är helt värdelös på foder, analyser, räkna foderstat osv. HJÄLP NÅGON?!
-Allmänt hästprov -Svårt att veta exakt vad det innehåller, men jag pluggar och tror att det skall vara lugnt.


Sen får vi väl se om jag någonsin får min hästskötardiplomering OM jag klarar provet, för man skall även ha intyg på tappskokompetens och det har jag inte pga att skolan tjallade till det sist.... :'(
Har gjort provet, men tydligen så var det ingen som klarade det, det ska vara jättelåga krav på det men vår "domare" var för hård.

Så nu skall jag plugga fram tills provdagen.


Kommentarer
Postat av: Maja

Man måste tyvärr hoppa upp utan pall på examen,o även länga/korta läder utan att ta ur foten ur stigbygeln. Gör ditt bästa bara,du klarar det säkert :D

2010-04-28 @ 20:58:21
URL: http://ottesenmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0