*Zotis

Längesen jag berättade om Zotis här.

Det märks att våren har kommit nu, jag är mer motiverad vad gäller hundträning och Zotis är otroligt sprallig och glad (som vanligt iofs)
Det tråkiga med våren är dock att han blir så lortig och blöt efter varenda promenad, det ligger stora grushögar på golvet där han brukar ligga.. Men men, det blir ju sommar snart hoppas jag :)


En vanlig dag för Zotis ser ungefär ut som följer:

kl 6-8 (beroende på om jag är ledig, ska till stall osv) 10 minuters promenad på långlina efter det får han frukost, 2dl uppblött foder. (uppblött pga av att han inte tuggar torrfodret och av den anledningen sätter i halsen/hostar upp det)

kl 11-12 F går en väldigt rask promenad på MINST 30 minuter, mestadels kort koppel, fast nu på slutet har Zotis faktiskt gått lös större delen av den promenaden.

kl 16-17 Långpromenad på MINST 30-40 minuter eller en cykeltur på MINST 20 minuter, efter det mat, 3dl uppbött foder.

kl 21-23 Promenad på 10-30 minuter, sedan läggdags.

Efter 11-12 promenaden brukar jag träna med honom, lättast att göra det när han är ordentligt rastad.
Det vi tränar på nu är fotgående utan koppel, det är mycket lättare än med koppel (sjukt nog) han fixar vänstervändningarna perfekt nu vilket är jätteroligt.


Till sommaren ska han få simma mycket mer än förra sommaren, han älskar ju att simma och bada.


Sen så fort det torkat upp ordentligt ute så ska vi kanske prova en ny grej med honom, vi kommer då att åka upp till en tjej i Malung och det ska bli otroligt roligt att se hur han reagerar på det!
Någon som kan gissa vad det är?


Vill även börja träna agility med honom till sommaren :)

Vi kommer med andra ord ha fullt upp!
Men det är så roligt att han äntligen börjar "växa upp", för han har varit ett helsicke att ha å göra med till och från.. haha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0