Nya tag

Känns som att jag behöver ta nya tag med mitt liv. Komma ikapp med allt.
ligger inte efter i skolan, men har en hel del som borde göras..
Hade prov idag, hovvård, tandvård + longering. Helt oförberett, men jag klarade det med ett VG. Enda missen var tanddelen som jag knappt läst :/ Men men, nöjd iaf.

Varit ut på två länge promenader med Zotis, tränat en hel del.
*Hundmöten -han skäller ibland mot andra hundar och låter väldigt farlig. Beror dock på vilken energi den andra har. är den lugn och trevlig så är det aldrig problem, men många hundar på området är stöddiga, skälliga och hoppiga, vilket trissar igång den lilla Zotis. Men efter ett tag med mycket träning, och många hundmöten så gick det bra, han satt sig när det kom en hund -roligt!
*Tränade MKT sittövningar, jag stannar och då skall han genast sitta, sen får han inte gå förrän han söker kontakt med ögonen, denna övning är han JÄTTEDUKTIG på :D
*Tränade en hel del 'stanna kvar'-övningar, ropade aldrig på honom utan satte honom, sa 'stanna', gick sedan iväg några meter (fler för varje tillfälle) gick sedan tillbaka, berömde och gick vidare. Inkallning från sittande kan han bra, så då är det bättre att träna på 'stanna kvar' utan inkallning.

Är så roligt att träna med honom nu, han uppskattar det mer o mer tror jag. han var såå nöjd efter promenaden :) Gjort ett nytt upplägg för våra promenader så han får lite struktur och regler (jag med för den delen) Först får han nosa och pinka, han är för det mesta väldigt pinknödig. Han får alltså lite tid för att nosa osv i början av promenaden. Men sen efter det, jag bestämmer alltså i förväg hur långt han får gå så. Efter den sträckan så måste han gå fint bredvid (gå fot) hela promenaden, sen får han "fri tid" i slutet av promenaden. Detta funkade jättebra på promenaderna idag. Vi får bättre kontakt då. Blir det en lång promenad får han en nosstund i mitten oxå :) Detta gäller alltså när han är kopplad, är vi däremot på ett bra ställe som han kan springa lös på så får han självklart det :) Då tränar vi alltid mycket inkallningar och att vi gömmer oss. Så fort han springer iväg i sin egena lilla värld så gömmer jag mig direkt, detta för att han skall lära sig att hålla koll på den/de som är ute med honom. :)

Ojoj, det blev långt det här, vet egentligen inte varför jag skrev det. haha. men jag är glad idag, kanske därför? :P

Ska göra läxa nu, men vi hörs!


bilden är tagen den 29 juli 2008.
Zotis är alltså 3 månader på bilden
han leker med "brorsan" Baileys

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0