Bilder

Då jag för en gångs skull har haft med mig kameran lite så tänkte jag lägga in lite bilder. Lägger även in en del gamla bilder som jag hittade på cd-skivor i Gårdvik :)
Se och Njut ;)


I lördags var jag till Avesta RK med Emma, Annelie och Rocket. Emma red en LC och debuterade en LB. Det gick kanon för henne, jag var skitnervös och alla kort vart jättesuddiga. Detta blev ok.

 
på söndagen jobbade jag 12-17. det gick bra. Sen på kvällen var det löshoppning, jag passade på att ta kort på Marias två ponnier som var med. Till vänster är Delicé, ett sto som blir 3år till sommaren. Till höger är Chapati, "Chappe", valack som blir 4 år till sommaren. Det är mammas älskling..


På måndagen var det dags för praktik igen, åkte till Mora RK med Annica och Tiger P. Det var dressyrträning för Gunilla Byström. Tiger var jättefin (som vanligt) Jag tänkte ta MKT kort, MEN batteriet i kameran dog.

   
Bilderna är på Agrippa. bilden till vänster är när vi vann KM i dressyr 2006. Bilderna i mitten är från en lokal tävling i Ludvika våren 2006, red LB:1 och LA:1 med godkända %. Bilden till höger är tagen vintern 2006.

   
Detta är bilder på Agrippas föl Filippa Q (e: Qalle) Bilden till vänster är tagen den 18 maj 2007, ca 1,5 timme efter att Filippa föddes. Nästa bild är tagen den 25 maj 2007, första gången Filippa är ute! Nästa bild är tagen den 13 september 2007 och sista bilden är tagen den 23 december 2007. Har fler bilder på mobilen, får kanske åka dit och ta lite nya kort på henne snart! :)

        
En hel del bilder på Golden Arrow "Pilen". Min första riktiga medryttar/halvfodervärdshäst. Världens bästa. Jag har lärt mig otroligt mycket med honom. Vi har vunnit KM i dressyr 3 år i rad, vunnit SkolDM med laget, vi har en speciell relation. Jag red alltid ut i repgrimma, han älskade det. Åh, jag saknar honom! Men jag får väl hälsa på honom, Agrippa o Filippa någon dag :)


Min allra FÖRSTA medryttarponny! Ett welshsto som hette Rosette III. Jag var väl 10 år när jag började rida henne. Gick till stallet varje dag efter skolan och red henne. Vi tränade hoppning för "Tusse" och tävlade en del. Min första dressyrtävling var på henne och min första lokala hopptävling var på henne. Hon var verkligen världens bästa och snällaste ponny. Saknar henne otroligt mycket. Hon såldes, sen fick hon fång och togs bort för några år sedan. <3

              
Många ord finns att skriva om denna vackra häst<3
Jag träffade honom första gången den 2 augusti 2000 på ridklubben, det var kärlek vid första ögonkastet! Stackars häst, mager, rädda ögon och matt i pälsen.. Jag skrev upp mig som skötare direkt när lapparna kom upp. Jag var hos honom varje dag den sommaren. Han blev lite rundare och han VÄXTE. Jisses vad stor han hade tänkt bli. Kicki red honom i ridhuset ibland. Han var så vacker! Alla retade honom och kallade honom för "fula älgen". Det knöt sig i magen när jag hörde orden.. Vi tydde oss till varandra. Jag var med på hoppläger, hopptävlingar och en dressyrtävling. Vi hade så roligt tillsammans! Han gjorde allt för mig, det svär jag på. Det blev mycket i skolan och jag hann inte åka till honom lika ofta längre. Samtidigt kom kvarkan till ridklubben och stallet isolerades. Flash var riktigt dålig, jag fick dåligt samvete och åkte dit. Jag minns att jag grät, satt i hans box och han stod med hela sitt huvud i min famn. Älskade, älskade häst. Men han blev frisk! Ialla fall från kvarkan. Han var däremot dåligare i benen än tidigare. Han hade såkallade urkalkningar i skelettet som gjorde hans skelett svagt. Dessutom växte han alldeles för fort när han fick mat hos oss, så hans ben var olika långa, vilket gjorde att han var otroligt stel och lätt blev halt. Han blev alltid halt efter skoning osv. Jag minns Ulricas ord "jag har aldrig sett en så lycklig häst som Flash när du är med honom, han ser så lycklig och stolt ut!"
Flash blev halt mer ofta.. 2004 Jag skulle gå ut 8an, samma dag som avslutningen skulle Flash till ATG. Jag ville inte följa med, jag vågade inte möta sanningen. Malin var med, det är jag evigt glad för. Jag tänkte på det i flera dagar innan jag tog mod till mig och ringde Malin för att fråga hur det hade gått. Malins ord sitter fastetsade i min hjärna "det finns inget mer dom kan göra, han är utdömd, möjligtvis att han skulle funka som sällskapshäst. han får denna sommaren till sin sista" Jag fattade inte alls vad hon sa, jag kände tårarna rinna nerför kinden, sen la jag på. Min Flash, min bästa vän. Sista sommar. Orden snurrade i huvudet. Hela sommaren var förstörd, hela livet kändes det som. Jag satt ofta i tankar som att "kidnappa" honom och sticka härifrån, rida ut i skogen och gömma mig med honom. Men jag insåg att det var löjligt. Han mådde ju inte bra. Hans sista sommar blev i Tänger, på ett stort sommarbete med ridskolans stora hästar. Jag och Kerstin lastade in honom i transporten, han fick stå på snedden för att få plats. Jag släppte honom i hagen och jag såg hans lyckliga ögon, helt omedveten om att det var hans sista sommar galopperade han ut över ängarna. Den sommaren var lång. Jag var upp till honom flera gånger, han gnäggade varje gång och kom fram till mig. Underbara häst! Sen närmade sig skolan med stormsteg, jag skulle börja 9an den 20 augusti 2004. Den 15 augusti ringer Kerstin (ridskolechefen på den tiden) hon berättar att dom skall ta bort Flash den 19 augusti. Jag kände mig alldeles kall och tom. Flash hade fått ett datum för sin död. Min vän! Jag orkade inte ens åka till stallet, men den 18 augusti åkte jag dit, jag skakade i hela kroppen. Jag satt mig i hans box han nosade mig i håret, la sitt stora huvud i min famn och suckade. Jag grät, han stod där med mig i över en timme, sen la han sig. Det var fullt med barn och föräldrar i stallet, ingen som fattade något, ingen som visste något. Jag hämtade hans ryktlåda och borstade honom, jag memorerade noga hans kropp, hans trivselfläckar, hans ärr. Allt. Sen kom Malin och frågade hur det var. Då brast allt igen. Jag grät och grät. Malin fanns där hela tiden och tröstade mig. Jag är så glad för det! Hon frågade om jag ville tvätta honom och göra honom riktigt fin. Men jag sa nej, jag vill att allt ska vara som vanligt. Jag vill inte att han ska bli nervös. Sen berättade hon att hon skulle vara med honom dagen därpå.  Det kändes så rätt. Starka underbara MALIN. Han skulle slippa vara ensam in i slutet. Efter det så borstade jag honom länge, klockan blev mer och mer. Sen kom mamma och pappa och undrade om jag skulle följa med hem.. Dom gick sedan ut i bilen och väntade på mig där. Jag kramade Flash, pussade hans mjuka mule. Luktade på honom, andades in hans underbara doft. Sen tog jag fart, stängde boxdörren bakom mig och gick därifrån. Jag vände mig om en gång, Flash kollade efter mig med sina stora snälla ögon. Han såg så förstående ut, jag tror att han visste att det var sista gången vi sågs. Jag gick ut genom stalldörren och då hör jag gnäggningar, Flash gnäggade 3 gånger efter mig. Då brast det igen, jag grät och grät. Åkte hem, åt inte, jag bara låg på sängen. Dagen därpå var hemskt. Fick ett sms av Malin där det stod att allt gått bra och att han var borta. Borta för alltid..

Jag fick 4 år med denna underbara häst. Han blev endast 8 år gammal, detta för att någon gett honom för lite mat när han var yngre. Hade han fått tillräckligt med mat och kärlek hade han kanske levt än idag. Han hade kanske varit min?! Flash var född 1996 enligt tandläkaren och han dog den 19 augusti 2004.
Han är den första och enda häst som jag har litat på till 100%, jag vågade allt med honom.

Saknaden är STOR

Kommentarer
Postat av: Malin

Tackar för de fina orden.. Blir alldeles rörd. Du & Flash hade nåt speciellt, och jag vet hur ont det gör när det blir så här. Jag själv kommer aldrig att glömma 16/9 02, när jag sa hejdå till älskade Cream. Det är priset vi måste betala för att ha älskade djur i vårt liv.

2010-03-30 @ 21:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0